受験生サイト サークル紹介 学生支援ポータル 学納金サイト  [在学生・保護者専用]

Faculty of Foreign Studies教員紹介

項目名 内容
教員名 岩本 和良
教員名フリガナ イワモト カズヨシ
職位 教授
役職・委員(大学) 外国語学部教務部長・教職課程委員・杏林学園理事・評議員
所属 英語学科・英語ビジネスコミュニケーションコース
研究テーマ・分野 言語学、英語音韻論、英語教育学
専門分野(大学院) 言語学、英語音韻論、英語教育学
担当科目(学部) 英語の世界、英語文献講読、英語音声学、英語発音聴取、英語学特論、英語学演習、キャリアデザイン、ゼミナール
担当科目(大学院) テクスト言語学特論、言語教育論
兼務・兼担
(学部・研究科)
明治大学(商学部)
略歴 1997年3月 杏林大学外国語学部英米語学科卒業
1999年12月 Central Michigan University TESOL (Teaching English to Speakers of Other Languages)修士号取得
2005年10月 杏林大学外国語学部専任講師
2008年4月−現在 明治大学商学部非常勤講師
2009年4月−2016年3月 杏林大学外国語学部准教授
2013年10月 York University博士号取得
2015年9月−2016年3月 慶應義塾大学通信教育部
2015年10月−2018年3月 首都大学東京
2016年4月−現在 杏林大学外国語学部教授
所有する学位 学士(文学)、MA(TESOL)、Ph.D.(English)
所有する資格等 中学校・高等学校教諭第一種免許状(英語)
論文・著書等を含む
主要研究業績
Textbooks:
(共著)『Listen for it: Ear Training through Dictation』いいずな書店
Chapters in Books:
2002 Stratal analysis of fragment of human-bonobo discourse. In La Linguistique fonctionelle au tournant du siecle, Claude Tatilon et Alan Baudot (eds.), 207-215. Toronto: Editions du GREF. (Co-authered with Benson, James, Greaves, William, Lukas, Jennifer, and Sue Savage-Rumbaugh.)

2013 A multi-stratal approach to paragraph-like organization in lectures. In Systemic Phonology: Recent Studies in English, 116-149. Oxford: Equinox Publishing Ltd.

Articles in Refreed Journals:
2002 Confrontation and support in bonobo-human discourse. Functions of Language, 9:1, 1-38. (Co-authered with Benson, James, Peter H. Fries, William Greaves, Sue Savage-Rumbaugh, and Jared Taglialatela.)
Reprinted Functional Dimensions of Ape-Human Discourse, in J.D. Benson and W.S. Greaves (eds.) (2004).

2006 Functional difference between N-Rheme and rheme proper evaluation of N-Rheme. In Kyorin University Review of the Faculty of Foreign Studies, 19, 131-151.

2008 A preliminary investigation of English textbooks for Japanese junior high school students. In Kyorin University Review of the Faculty of Foreign Studies, 20, 236-289.

2009 A paragraph and paragraphing: from the perspective of Systemic Functional Linguistics. In Kyorin University Review of the Faculty of Foreign Studies, 21, 183-211.

Conference Presentation and Workshops:
2001 The flow of information in Old English. Paper presented at The 28th International Systemic Functional Congress, 22-27 July, at Carleton University, Ottawa, Canada.

2001 Functional difference between N-Rheme and Rheme Proper: evaluation of N-Rheme. Paper Presented at Japanese Association of Systemic Functional Linguistics 2001 Tohoku, 6-7 October, at Tohoku University, Sendai, Japan.

2001 Using a bonobo brain to process human English discourse: a workshop in coding bonobo-human interactions. (with Benson, James, William Greaves, and Jeniffer Lukas) A workshop at Language, Brain, Culture: An Interdisciplinary Conference 2001 at University of Sydney, 12-14 December.

2002 A preliminary report: a multi-stratal analysis of “phonological paragraph”. Paper presented at Japanese Association of Systemic Functional Linguistics 2002 Kyoto, 5-6 October, at Ryukoku University, Kyoto, Japan.

2002 A multistratal analysis of “phonological paragraph”: a lecture on psychology. Paper presented at International Conference on World English / NASFLA 1st conference 17-20 October, at University of Illinois, Urbana-Champaign, U.S.A.

2003 Multi-stratal analysis of paragraphs in a dialogue. Paper presented at NASFLA conference held with the Summer Institute of the Linguistic Society of America, 25-27 July, at Michigan State University, East Lansing, U.S.A.

2004 Multi-stratal analysis of paragraphing in monologic and dialogic texts. Paper presented at The 31st International Systemic Functional Congress, 30 August to 4 September, at Doshisha University, Kyoto, Japan.

2004 A methodology for phonemic analysis of vocalizations of language competent Bonobos. (with Benson, J.D., Debashish, M., Greaves, S.G., Lukas, J., Savage-Rumbaugh, S., and Taglialatela, J.) A workshop at The 31st International Systemic Functional Congress, 30 August to 4 September, at Doshisha University, Kyoto, Japan.
所属学会 日本機能言語学会(理事)、The International Systemic Functional Linguistics Association、The North American Systemic Functional Linguistics Association、日本文体論学会
ひとことメッセージ 得意だと思った英語を自分は使えないということを知った時、大学時代の恩師は「英語の練習を十分にしたか?」「音なしの英語は無い!」と教えてくれました。そして「教師にならず教士になれ!」「教え育てられる教士になれ!」と励ましてくれて現在に至ります。その先生を含め、杏林大学の先生には育てていただいたと思っています。卒業生として、今度は学生を育てられる教士になれるよう頑張ります。よろしくお願いします。
関連サイト 教員が語る研究することの面白さ